Svar: Kolik, mavekneb, mme og fordøjelses-problemer
1. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Lise og lille Emma
Først velkommen til og jeg kan godt se at der allerede er mange spørgsmål, så jeg starter med at besvare et af gangen i den rækkefølge de kommer:o)
Det er en rigtig god idé at du fortsætter med laktulose og sørger for at holde Emmas mave godt igang. Det er vigtigt at der er gang i maven, så hun har appetit og lyst til at spise og dermed trives.
Hun må som tommelfingerregel få 1 ml pr kg og at du giver hende 1½ ml 2 gange dagligt lyder helt fint og ikke spor problematisk i forhold til hendes størrelse. Hvis du oplever at hun har behov for yderligere, så giver du roligt det og hvis hun pludselig får diarré så skruer du lidt ned. Det er vigtigt at du ikke bare stopper fra den ene dag til den anden, men stille og roligt giver lidt mindre af gangen.
Der sker dog ikke umiddelbart noget ved at bruge laktulose igennem længere tid. De mavetarmkirurger som jeg har talt med siger at det er langt at foretrække fremfor at børn græder og har mavesmerter og forstoppelse og laktulose bliver man ikke afhængig af, som man kan blive af andre afføringsmidler, da lakulose ikke indvirker på tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne. Det giver således ikke en 'doven tarm', men virker i stedet ved at blødgøre afføringen så den er lettere for barnet at komme af med.
Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov ligesom børn der ammes og derfor er anbefalinger om indtag kun vejledende. Et barn som vejer 5500g vil normalt have behov for ca 900ml i døgnet. Fordeler man dette på 6 måltider, så vil det svare til ca 150ml hver gang. Fordeles det på 8 måltider, så svarer det til ca 110ml hver gang. At Emma drikker ca 120-125 ml af gangen og om natten drikker af brystet, lyder således umiddelbart fint nok til at dække hendes behov.
Hvorvidt det er nødvendigt at vække Emma til måltiderne afhænger helt af, hvordan hun i øvrigt sover og hvordan hendes indtag af mad fungerer. Som udgangspunkt må man gå ud fra at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov for både søvn og mælk og hvis hun således tilbydes, mad når hun er sulten, så tager hun hvad hun har behov for. På samme måde så sover hun, når hun har behov for det.
Nogle gange kan det dog være hensigtsmæssigt at tilbyde barnet lidt ekstra at spise inden man f.eks. selv går i seng, fordi man så derved måske kan undgå at blive vækket en time efter man lige er faldet i søvn og sover godt. Derfor kan det nogle gange være en god idé at lægge barnet til brystet inden midnat, hvor man selv går til ro og barnet kan så her spise i søvne og både mor og barn kan så efterfølgende få nogle sammenhængende timer.
Emma sover lige nu fra kl ca 22 til 04 - det svarer til 6 sammenhængende timer og svarer faktisk til at sove igennem og det er rigtig flot, når hun ikke er ældre end hun er. Hvis hun i øvrigt er i stand til at indtage sit behov for mælk i løbet af dagen og den dagsplan I har, så er der ingen grund til at du vækker hende - det er da skønt at du kan gå i seng kl. 22 og få lov til at sove til kl. 04 - det skal du nyde og benytte dig af :o)
Hvis det virker for jer at give hende flasken liggende, så må I meget gerne det. Du skal dog være opmærksom på at det at ligge ned og få flaske kan medføre risiko for mellemørebetændelse fordi det ændrer på trykket i det eustatiske rør i øret. Derfor vil det være en god idé, hvis du kan lejre hende, så hun stadig ligger lidt eleveret med hovedet og det vil være godt, hvis du kan forsøge en gang imellem at give hende flasken imens hun er mere lodret.
Det er helt okay at blande din egen mælk med modermælk. Det eneste som kan være lidt ærgeligt er jo, hvis hun ikke spiser op. Det er jo lidt frustrerende, at du har siddet og kæmpet med udmalkning og så efterfølgende måske er nødt til at smide noget af det ud... men du må gerne blande de to ting.
Frisk, udmalket mælk i en ren beholder kan opbevares:
6-8 timer i stuetemperatur ved 19-22 grader.
3 døgn i køleskab ved 5 grader. Op til 5 døgn i køleskab ved 0-4 grader.
3-6 måneder i fryser ved -18 grader.
Se i øvrigt artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til kamillete eller kogt vand med sukker, så er det korrekt at sukker virker smertestillende og derfor bruger man bla. også sukkervand, når man tager blodprøver på de fortidligfødte børn. Kamillete og sukkervand anbefales dog normalt ikke til sunde og raske børn i større mængder og hvis man vælger at give det til børn med kolik og mavesmerter, så skal det være i så små mængder, at det ikke tager pladsen op for den egenlige mad. Der er ingen næring i kogt vand og te og barnet har brug for mælk for at trives.
Når man går ind og forsøger med kogt vand med sukker, så er det altså en individuel vurdering af det enkelte barn, barnets trivsel, indtag af mælk, vægtstigning osv. og normalt vil man ikke anbefale at give mere end 20-25 ml måske kun en gang dagligt - det tidspunkt hvor barnet er meget ulykkelig og intet andet har effekt.
Alle modermælkserstatninger er i princippet lige gode i Danmark (bor du i DK - jeg kan se at du har svært ved at skrive æ,ø,å?) og vi har meget store krav til produktion. Der burde ikke være kvalitetsmæssig forskel på om du vælger pulver eller færdigblandede produkter i brik.
Det er dog sådan at man enkelte steder i verden har fundet problemer med bakteriel forurening (Enterobacter sakazakii) af modermælkserstatning. Her er der tale om problemer, der opstår når man blander pulver med vand og lader det stå, altså at man for at gøre det hele mere praktisk blander f.eks. en ½ liter af gangen, som man så går og tager fra, når barnet skal have sin flaske.
Sundhedsstyrelsen har derfor sagt, at man som forældre skal være opmærksom på at have visse hygiejniske forholdsregler ved tilberedning og håndtering af modermælkserstatning og at køleskabstemperaturen max må være 5 grader.
Det betyder, at man aldrig må holde færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflasker eller lignende. I stedet blandes medbragt kogt vand med pulver umiddelbart før brug. Flasker skal tilberedes friske eller man kan vælge at anvende brikker med modermælkserstatning, når der ikke er umiddelbar adgang til at tilberede flasker på stedet. Derudover er det vigtigt at mælkerester altid kasseres og ikke genopvarmes.
For at lette tilberedningen af barnets mad om natten, kan man med fordel koge vandet på forhånd, anbringe det i flasken i køleskabet til det skal anvendes, varme det op til 37 grader, når barnet vågner og derefter blande det færdigafmålte pulver i.
Der er specielle regler efter om barnet er født for tidligt eller til termin og her vil jeg anbefale jer at læse min artikel "Når du giver dit barn flaske" som I finder i min artikelsamling.
I forhold til Emma og hendes lidt umodne tarmsystem, så vil jeg umiddelbart anbefale jer at forsøge med Nan H.A. Dette er en fuldgyldig erstatning, hvor proteiner er spaltet så det letter optagelsen i hendes tarmsystem. Samtidig er det en erstatning som fint kan bruges til børn der er født før tid.
Håber mine svar hjælper dig lidt videre og fortæl din mand at det er godt at gøre en god forretning en gang imellem:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske